IS ER NOG TOEKOMST VOOR DE THESIS?

artificially redundant or scientifically enhanced?

De thesis is het sluitstuk van het universitaire curriculum.

Een thesis maken vergt van studenten niet alleen een diepgaande studie van een specifiek onderwerp, maar ook de ontwikkeling van essentiële vaardigheden zoals kritisch denken, onderzoeksmethoden en academisch schrijven.

Met de komst van AI wordt terecht de vraag gesteld of het schrijven van een thesis dergelijke vaardigheden nog wel kan toetsen. Gelukkig zitten onze academici ook niet stil.

Integratie van AI in Onderzoeksmethoden

Belgische en Nederlandse universiteiten zijn actief bezig met het integreren van AI in hun curriculum. De Universiteit van Amsterdam biedt cursussen aan die zich richten op het gebruik van AI in onderzoeksmethoden en data-analyse. Studenten worden aangemoedigd om AI-tools te gebruiken bij het verzamelen en analyseren van data, waardoor ze praktische ervaring opdoen met deze technologieën.

ondersteuning bij AI-gebaseerd Onderzoek

De KU Leuven heeft initiatieven geïmplementeerd waarbij AI wordt geïntegreerd in de meesterproef. Studenten kunnen gebruik maken van AI-software voor literatuuronderzoek en data-analyse, maar er wordt ook veel nadruk gelegd op het begrijpen van de beperkingen en ethische implicaties van AI.

Specifieke AI-programma's

De Technische Universiteit Delft heeft een programma ontwikkeld dat zich richt op AI in de context van ingenieurswetenschappen. Dit programma vereist dat studenten AI toepassen in hun meesterproefprojecten, waarbij ze niet alleen technische vaardigheden ontwikkelen, maar ook leren hoe ze AI verantwoord en ethisch kunnen inzetten.

het eindwerk blijkt “here to stay”

Ondanks de opkomst van AI en de vele voordelen die deze technologie biedt, blijft het schrijven van een thesis een onmisbaar onderdeel van het universitaire curriculum. Het proces bevordert kritisch denken, diepgaande kennisverwerving, onderzoeksmethoden, communicatieve vaardigheden, originaliteit, ethische overwegingen en zelfdiscipline.

Deze vaardigheden en ervaringen bereiden studenten niet alleen voor op een succesvolle carrière, maar ook op een wereld waarin AI een steeds grotere rol speelt. Daarom is het vereisen van een thesis nog steeds van groot belang voor de academische en persoonlijke ontwikkeling van studenten.

www.mindgarden.be biedt begeleiding, met inbegrip van het omgaan met AI in de context van het schrijven van een eindwerk.

Bronnen:

  1. Universiteit van Amsterdam. (2023). AI in onderzoeksmethoden en data-analyse.

  2. KU Leuven. (2023). Integratie van AI in de meesterproef.

  3. Technische Universiteit Delft. (2023). AI in ingenieurswetenschappen.

  4. HLN. (2023). AI neemt taken over van studenten.

  5. De Tijd. (2023). Universiteiten integreren AI in curriculum.

Vorige
Vorige

2DE ZIT… TIPS & TRICKS

Volgende
Volgende

EEN TUTOR? WHO - WHAT - WHY?